Monday, November 1, 2010

Angkasawan Bintang



salam adidas...ok tak tajuk entry kat atas tu... hehehe.. nak kata skema ngan angkasawan tu taklah.. seronok ke jadik angkasawan ni...? ntah lah...

actually takder apapun.. cuma nak story tentang trip aku baru-baru ni ke Gunung Bintang... trip ke Gunung Bintang ni dah berminggu-minggu dirancang oleh geng KKCJ dan ketua nya adalah En. Azam dan dibantu oleh Cik Yatie... aku, israa, isz dan am hanya menumpang jer ... pada mulanya aku malas nak g sebab kekurangan budget, kesibukkan tugas-tugas hakiki dan aku kureng FIT skit... yalah... kerja ofis banyak so aku jarang bersukan... balik dr ofis pun kekadang kol 7.30 malam... jadik aku pegi sebab 2 org student aku yg bersusah payah tambahan plak ngan kenderaan yang kurang mengizinkan... keta takder... so takkan nak g ngan moto 125Z aku tu malam2.... ishh bahaya... tidaklah aku.... tambahan plak 20 dan 21 Okth lepas aku ke Jitra sebab kena 'paksa' main golf... tapi tension nya taklah mcm tension main bowling hari tu... hehehehe...

so 21 Okt, balik dari Jitra dan sampai umah pun dalam jam 9 malam... kebetulan batery hp aku KONG terus, aku chargedululah.. dalam 5 min baru aku on... huhuh... so dalam penat itu aku masih berharap takder kenderaan dan mereka dah pegi dulu, jadik aku tak perlu pergi tapi sebaliknya berlaku... 2 org student aku tu, isz dan am sanggup tunggu aku sampai umah dan packing... wahhhhhhh.... tension2... kena pegi jugak...!!

jadik aku sms israa, mtk dia dtg terus umah aku dan bawak barang2nya.. aku mula packing beras, sardin, bolognise, maggie, cooking kits,head lamp, roti (aku amik yg berlebihan dr main golf)... dan yang penting sepasang baju tdo dan inner serta baju hujan... yang penting beg aku lah... dalam kol 9.45 aku dah siap packing bersama israa... sambil tunggu aku makan burger yang dibeli oleh isz... dalam menunggu itu aku, sempat menggoreng ayam... aku nak makan kat Bintang nanti... hehehehehe... isz plak telah membeli twister... heehehehe... so twister tu kami akan buka bila kami confirm menjadi angkasawan di bintang... hehehhhe...

dalam jam 10 malam, keta honda hitam milik syah dan cik yati menjemputku dan israa... wahhh.. satu keta 6 orang.. fuhhh... nasib baik takder sekatan polis... klau tak comfirm kena ehhh... adoiii... then kami gerak ke SP dan menunggu 2 buah keta lagi... so sekali jalan lah... lagi pun aku akan tumpang kereta en. azam... heheheh.... dalam jam 1030 malam tu kami makan di Medan Selera Taman Ria... aku yang diet just minum jer... begitu juga israa... yang lain mmg makan... kami berborak sambil berkenalan sesama kenalan baru... lepas terus gerak ke Sg Sedim... perjalanan akan mengambil masa lebih kurang 1 jam.. dalam perjalanan aku terlelap seketika dan... kereta yang dipandu oleh apek tersilap masuk laluan... huhuhuhuhu... so aku suruh HITEC.. pastu 2 keta lagi mengekori kami... masing-masing berpusing ditempat yang sama dan masing2 nak tentukan arah utk keluar dr situ.. hahahaha... so malam2 tu dalam jam 12 malam kami dok berpusing2 dalam tu... aku suruh apek pegi isi minyak kat petronas memandangkan minyak keta dah kureng... rehat seketika dan cari jalan serta apek dan syah call kengkawan mereka yg menunggu di Sg Sedim.. hahahaha... macam-macam dugaan betullah nak jadik angkasawan ni... hmm... so bila dpt panduan skit aku on GPS hp aku... haaaaa... baru dpt.. so kami ikut jer arahan dari GPS tu dan akhirnya kami sampai... hehehehehhe... sampai jer kami disambut oleh sorang guide... then memandang kami dah penat so kami tido di campsite... tido dalam dewan.. ehehehhe... amik sleeping beg dan bantal angin aku, aku dan israa terus lelap dan tido... pagi esoknya dalam 6.00 pagi aku dah bangun... sejukkkkkk.. weiii...

22 Okt, lepas bersarapan nasi lemak yang dibeli oleh salah seorang guide kami, kami buat warm up... dalam sambil itu masih lagi packing barang dan aku kurangkan makanan dan cawan tin yg aku bawak.. seliper aku tinggalkan dan aku pakai sandle jer dalam misi tawan bintang ni.. huhuhu... sebenarnya aku terlupa bawak kasut getah.. hehheheeh... nak tahu..? aku gamble sebenarnya pakai sandle... huhuhuhu... tapi aku risau gak sebenarnya bila pakai sandle.. yelah.. ni first time aku pakai sandle g naik gunung... huhuuh.. after warming up, beg2 semua naik 4x4 salah seorg budak luar yg join trip ni gak... so malas nak citer betapa belagaknya dan sombongnya nya 3 org jejaka ni... yang join trip dan hanya guide3 jer yang tahu... hehehehe... so forget it ok...




so lepas 4x4 antar beg, kami plak yg naik ke atas tempat permulaan pendakian banjaran itu.... mcm naik roller coaster.. heheheh... lepas semua dah kumpul, guide yang bernama hafiz memberi sedikit taklimat dan memperkenalkan beberapa guide lagi iaitu kalam dan syam... syazwani, normie dan zol hanya backup... nak kutuk skit guide backup... hahahah... fitness out dan mental koyak rabak..!!! hahah...



dalam jam 9.30 pagi kami memulakan perjalanan.. aku, israa, edham dan isz berada di tengah-tengah... so taklah jauh kebelakang dan tak pula ke hadapan sgt.. sebab aku release tension dan santai jer trip ni.. hehheeh... so next stop ialah waterfalls... dalam 3 jam perjalanan tu, berbabagai citer kuar... group depan kkcj dah agak mental.. group aku memang laju tapi kami still maintain sebab... yalah... israa ni beginner dan first lak.. takkan nak suruh ikut step aku... ehehehhe... lama kelamaan group aku dan berada di depan dan 3 orang budak kkcj iaitu nisak, fizza dan shah.. syam (guide) pun ok jer.. banyak gak tolong kami bagi semangat... hahahaha... mental sebenarnya sebab dia terpaksa slow bila tengok kami slow... heheh... akhirnya kami sampai di waterfalls dalam jam 12.30 pm.. 


rasa sejuk jgn cakaplah... ada gak yg mandi tapi... aku tidaklah... sejuk..!!
mulalah sesi bergambar setelah selesai makan... hehehhe..

jgn salah sangka... amacam..cantik tak view kat belakang aku nih....


aku begitu takjub tengok waterfalls yang tinggi dan air mencurah-curah... so apa lagi... lepak sambil makan tengahari... sedappp... sambil makan kami tunggu yang lain sampai... dalam jam 1.30 petang... group ke-2 sampai termasuk 3 org jejaka tu... hmm... then 2.30 petang kami terus gerak ke camp site yang dianggarkan lebih kurang 6 jam itu... klau laju mesti sampai awal sedikit... hehheehehe... so yg slow akan ke depan dulu... yg agak laju kebelakang... dalam perjalanan memasing diam... penat kot.. hanya dengar suara guide jer.. group aku dok bersembang-sembang santai sambil layan guide syam... kesian dia ckp sengsorang... hahahaha... 

lama kelamaan group yang depan slow dan banyak sangat berhenti lama... guide syam, aku, israa, isz, edham, shah, fizza dan nisak mula kedepan... aku slow kan langkah ku sebab tak nak nissak kebelakang... just maintain tapi tidak berhenti... aku tengok isra dh slow... tentu dia menyesal ikut aku.. heheheh.. but no paksaan at all okay... then group terpecah kepada 3.. kami berhenti seketika bila merasakan group ke 2 ketinggalan jauh... lepak sambil minum dan makan coklat.. guide hafiz tertekan bila aku mengeluarkan sengaja aku menayangkan benda alah itu... mereka tidak lagi mengetahui tentang ayam grg, twister, dan epal dalam beg aku dan isz... hehehehe... so dalam 10 min kami meneruskan perjalanan tanpa berhenti... 

shah yang dok tgh buat sedutan untuk menghilangkan dahaganyer...

gula-gula yang hampir mementalkan guide... hahahaah...


rehat seketika sambil mencuci mata melihat permandangan dari banjaran bintang....

pacat yang gigit sampai xnak lepas kulit ku... eeeeee....
 
akhirnya dalam 6.30 petang kami sampai di campsite Puteri Bunian... aku terus arahkan edham dan isz mengikut syam utk mengambil air yang jaraknya 30 meter ke bawah... heheheh.. aku dan israa pasang khemah dan hammock utk edham dan isz... hmm... then mula prepare barang-barang makanan untuk masak... pada masa yang sama group ke-2 sampai... hehehe... kesian aku tengok diaorg... hmm... then aku masak sambil israa membantu aku... israa pun tak banyak bercakap mungkin penat kot... akhir sekali aku masak air teh... hehehe... guide syam yang telah mementalkan kami, aku secara tak sengaja telah kasi gram bercampur gula kepadanya untuk di larutkan dalam air teh... hehehee.. teh itu masin..! so kami pun sama... hmm... orait per.. menggantikan air garam dalam badan yang hilang itewwww... hehehe... edham dan isz membantu en azam dan shah untuk buat unggun api... menu kami malam tu ayam goreng, sardin spagetti, teh o kureng masin, dan nasi putih... masa makan guide syam dan hafiz teruja tengok hidangan kami... bekalan makanan diaorg dekat guide kalam yang bawa group yang terakhir...hmm.. kami ajak makan bersama tetapi mereka nak tunggu group kalam sampai... jam 8.00 malam diaorg sampai masa aku tengah makan... so tinggalkan beberapa ketul ayam goreng, sardin dan nasi 1 mestin kepada guide... alhamdulilah... lepas makan aku lepak untuk memanaskan badan... aku suruh israa swap dan tukar pakaian tido dahulu.. sambil itu aku buatkan cucur ikan bilis segera... haaa... makan lagi... en azam dan studentnya sudah senyap masuk dalam khemah.. mungkin sebab penat begiru juga cik yatie... hanya aku, edham, isz, israa, dan guide-guide jer yang masih lepak kat luar... hmm... lepas makan, aku simpan barang-barang makanan elok2 termasuk minyak... sebab beruang amat suka sangat ngan minyak masak ni.. hehhhe... then kol 1130 aku terus masuk tdo lepas swap dan tukar pakaian...

esoknya 23 Okt dalam 6.30 pagi aku dah bangun... tukar pakaian dan keluar masak air.. nak breakfast air milo ngan nestum.. roti pun ada.. kebetulan isz dah bangun dan kejutkan guide serta en azam... edham pun sama... tapi ada yang tak bangun... hmm... letih sangat kot.. kami sarapan bersama guide hafiz, nami, kalam dan syazuan... dalam jam 8 pagi kami bergerak terus ke Puncak Bintang... smabil membawa twister epal dan oren, epal dan roti bersama gardenia... heheh... geng2 guide masi tak percaya bila kami bagitau kami membawa twister... hehehe... but it okay... yang naik ke bintang hanya aku, israa, isz, edham, fizza, nisak, shah, en azam, nami, kalam dan syazuan... guide syam tak ikut sebab masih tidurrr.. budak2 KKCJ dan 3 orang jejaka tu tak ikut... ntah... malas nak cakap.. sombong tak bertempat... hmm... 
aku dan isra... baru di bonzai... detik-detik untuk menjadi seorang angkasawan bintang... heheheh....


kamilah... baper org jer naik... hmm...

trek yang mencanak...

sepanjang pendakian yang dianggarkan lebih kurang 1 jam 30 min untuk sampai ke puncak.. mencanak memanjat tebing-tebing itu... sambil itu aku dok terfikir tentu aku agak mental bila nak turun nanti... huhhuh... so kami sampai puncak bonzai jam 8.40 pagi..


baru pra-angkasawan... level terakhir.. lagi 500meter aku bakal menjadi angkasawan Bintang... yeayyy..

gambar dulu... time ni kami tgh tunggu si nami ngan Syazuan yang belum sampai...

lepas amik gambar terus turun puncak sedikit dan panjat lagi untuk sampai ke puncak Bintang Kecil.. 45 minit perjalanan kami sampai.. ambil gambar sambil tunggu nami dan syazwan sampai.. huhuu... lama gak tunggu diaorg.. nami dah mental kot... dan ko 10 macam tu nami sampai... pada mulanya dia nak stay di situ saja sebab dah tak larat... aku arahkan isz mengeluarkan twister... masin-masing begitu teruja untuk membuka nya tapi tidak.. habuan untuk merasai nya apabila kami menjadi angkasawan pertama ke Bintang.. heheheh... akhirnya nami mengikut kami ke puncak Bintang... begitu teruja dia... dan aku teruskan pendakian dalam 20 meter bila kalam berhenti untuk berehat.. akhirnya aku lah wanita pertama menjadi angkasawan bintang pada jam 1050 pagi... yeayyy! ke-2 isz dan ke3 edham dan israa ke-4...  ambil gambar untuk twister dan epal.. 


berebut masa ni nak bergambar... biasalah.. adegen tarik menarik untuk no 1 angkasawan... hehehehe...

oops... tak nampak muka edham... isz lah tu.. kalam dan syazuan pun nk join sekali... kata mereka yang dah naik Bintang 20 kali, inilah 1st time diaorg amik gambar dan minum twister... hehehe..


 
celebration together...

raban tu pinjam kat en azam.. hehehe..

 huraayyyyy..........

tak tahu lah... pasni israa nk ikut ke tak aku pun tak tahu... hmm....


then lepak-lepak sambil minum twister atas kejayaan kami... hmm... inilah gunung ketiga aku bersama twister dan frog dalam tahun ini jugak.. hmm... lepas makan, lepak dan ambil gambar, kami bergerak turun ke camp site.. 


aku makan gak share ngan israa... nasi ngan ikan pekasam... hmmmm.... 

edham tengah pulun makan nasi putih ngan ikan pekasam...


dalam 1200 tengahari kami sampai.. tengok semua dah siap makan, dan berkemas.. geng2 guide baru lepas makan bermenukan ikan perkasam.. huhuhu.. lauk favorite tu... then aku mengemas khemah dan packing bersama isra... isz dan edham masak maggie untuk aku.. then makan siap-siap untuk turun... group slow yati ke hadapan... tapi aku jugak kehadapan.. sebab memang aku slow gila time nak turun.. guide hafiz beberapa kali menoleh kebelakang sambil berleter... hehehhe.. naik laju, nak turun slow.. huhuhu... 


uiks mental nampaknya... memang pun... aku tak penat langsung masa turun tapi aku slow... aku takut injured jer.. huhuhu... so dalam 3.30 petang kami sampai di waterfalls.. aku cepatkan langkah ku kerana tandatanda huja akan turun.. kami perlu melepasi air sungai itu.. hmm.. sampai aku masak maggie dan makan roti... menghabiskan makanan yang berbaki bagi meringankan beg... aku dan isra sempat lagi tido sambil tunggu group lain sampai... mereka sampai lebih kurang 4 petang... kebetulan huja  turun dengan lebatnya... dalam jam 5.30 petang kami terus kan perjalanan turun ke bawah dalam hujan lebat itu... aku, edham, israa dan edham berbaju hujan.. perjalanan mula perlahan apabila salah seorang 3 jejaka perasan tu injured.. dah la injured tapi naper dok belakang... ishh... geram aku wehhh.... dah group aku di belakang sekali dengan kalam, syam, syazuan... adoii.


perjalanan kami semakin perlahan bila hari merangkak malam dan hujan masih tidak berhenti... air sungai kami redahi bersama-sama supaya tidak ada yang hanyut.. jejaka yang injured tu paksa diri dan hampir jatuh.. en azam nak buat streacher jer tapi aku halang sebab dia masih boleh berjalan... aku memberikan knee guard aku kepadanya... so aku xder backup... kol 9.00 malam kami sampai di laluan tanah yang bersimen itu... di situ yang injured balik dan tumpang motor guard ke base camp... yang lain berjalan kaki...




hmm... akhirnya dalam 1030 malam kami selamat sampai di base camp iaitu syele @ hostel Sg Sedim... lepas aku siap2 mandi, aku cari jejaka yang injured sbb nak mintak balik knee guard aku tapi... israa jumpa knee guard aku di dalam tong sampah... eeeee... mendidih darah aku... dalam hati aku bunuh jugak budak tu... menyesal pun ada tolong dia... eeeee.... tapi aku malas nak layan... karang lagi sakit hati aku.. sambil lepak aku makan coklat yang israa hulurkan... then settle, 1130 malam, en azam hantar aku, edham, isz dan israa balik ke Sg Petani.. dalam kereta... kami saling bercerita dan mengumpat.. pasal ada org sesat lah, cakap besor lah... dan mcm2 lagi...


aku sampai merbok jam 2.00 pagi.. hmm.... ngantuk amat sangat... dah lah pagi tu gak aku nak kena bergerak ke KL... hmm... aku ada kursus Jurulatih Rekreasi Level 1 & 2 di Ayer Keroh, Melaka...


oklah... aku stop kat sini dulu... nanti aku cerita tentang kursus aku eh... kursus aku tu ada ceritera yang tersendiri... dan seronok sangat...


--- impossible is nothing ---

No comments:

warisan