Tuesday, November 9, 2010

Rec Instructor @ Leader Course - end

salam..

heheheh.... jom aku nak sambung story mory tentang entry lepas... sibuk dayyy lah... nak wat camner...as a coach, as a leader and also worker... so many work to do.. day to a day... yup.. sukan KARiSMA semakin menghampiri... i'm quite busy dengan training hoki... bola keranjang... dan bola baling... memang aku tak jaga handball tapi... karang aku tak turun tgk, aku rasa diaorg xturun training.... lagi satu team ialah... bowling... heheheh... bowling takper sebab diaorg main malam... so aku leh bahagikan siang untuk hoki, bola keranjang dan handball... bowling bleh turun malam... begitulah rutin aku minggu lepas, minggu ni dan minggu depan.... skrg aku tgh pantau budak taekwondo yg entah turun entah tidak... karang budak yg xturun training tu jadi 'sayur' aku kerjakan sebelum coach dia kerjakan...

pagi ni aku ada training volleyball... servis kejap jer... heheheeh... lepas training aku nak berkejaran ke Galery Batik Merbok plak.. ni ada masa skit nk menghabiskan entry ni..

so pagi esoknya, kami bergerak ke area kg sg Punggur... hmm... area mana aku dah lupa... nanti klau aku ingat aku betulkan ok... kami berkayak dari sg punggur ke muara Sungai Melaka... time tu memang berkayak kat laut wehhh... tak panas sangat tapi agak mendung... tanda2 hujan akan turun... antara kami semua masing-masing tak nak berisiko membawa kamera... cuma aku jer... terhegeh-hegeh nak bawak kamera aku yg comel lg lasak ituuu... mulanya diaorg pun tak kasi aku bawak tapi... aku berkeras... siap ugut lagi... 'sapa nak aku amik gambar dia, belanja aku aiskrim..." heheheh... tapi akhirnya sani hanya belanja aku air soda jer... oklah tu...

kami berkayak perlahan-layan... aku jadi maker kanan (sighsignboard)... kami berkayak secara diamond... bagi aku yang biasa di laut tidak menjadi hal tapi bila kepala tak samalah kan menjadi lain... hmmm... so aku ikutlah... malas sudayyy nak kata apa...

vincent dan adi... hanya adie jer yang tahu bagaimana 'parah'nyer berpartner ngan vincent... hmmm..

kami ber'rafting' sekelika... masa tu muka memang tak hingat..! aku jadi jurkamera... hehehheh... tulah korang....


yaaa... aku tidak lupa pada yazid (yang angkat best), arab dan wan yang angkat tangan itu... aku faham maksud itu... diaorg pun nk bergambar gak...

kak lin dan azhar... penghulu dan penghuluwati...


vincent bertukar tempat... adie tidak mampu lg nak mengajar dan memberi direction kepada dia... so sani lah plak.. sorry geng... aku bukan tidak mahu tolong... tapi aku tidak mampu nak psyco diriku untuk menjadi baik... heheheheeh.... apapun... tetap memberi post terbaik kepada ku....

abg cham dan weng....

adie lega sedikit bila tukar partner...

yazid dan arab yg jadik sweeper... back up sweeper... senyum sokmo diaorg...

firdaus dan... ah aku lupa namanya... sweeper jugak...

so bila kami rafting lagik sekali... aku amikkan gambar yazid dulu... klau tak mamat ni bising jer... nona manis pun nak gak menyelittt.... hheheheeh....

yeayyy... back sweeper kami... yazid dan arab... steadylahhh...

nona dan abenyer, wan... hehehe... sorry geng.. aku tidak mapu menahan diriku utk kutuk korang... hehehehe...

sebenarnya selepas rafting kedua kayak aku dan amir kejap ke kanan... kejap ke kiri.. kami cuba mencari penyelesaian tapi sama gak... tapi takderlah yang melebihi had kami itu... akhirnya kami sampai dekat muara sungai bandar Melaka... wahhh... masing-masing berebut mahu naik cepat-cepat... aku yang berpartner ngan amir, rileks sudah... so bila dah naik dan angkat kayak ke atas lori, kami diberi 1 jam untuk rileks dan minum.. heheheh... hanya 5 orang jer dibenarkan.. so pakat-pakat kirim jer lah.. aku lupa plak nak bawak duit.. so sani belanja air soda.. heheheeh...yang lain rehat sambil mengumpat jurulatih... aku plak tak melepaskan peluang bagi direction utk aku snap picture...

aksi nak melompat... dari kiri wan, firdaus, azhar dan arabb..

lompatan yang boleh blahhhh... kesian kat penghulu bila arab lindungkan mukannya.. heheheh

sesi mengumpat jurulatih... heheheh...

geng UKM..

3 org jer peserta wanita... aku, kak lin dan nona..

lepas berkayak, kami rehat di RETDMA... iaitu syarikat outdoor yang dimiliki oleh Presiden Peratuan Rekreasi Luar Malaysia iaitu En. Maslan Hassan... kami makan tengahari... lepas ni aktiviti air kat tasik plak... buat rescue.. heheheh..

makan dulu...

team rescuer ke 2...

haaa... ni ada citer best... 1st rescuer dengan gagahnya pergi menyelamat mangsa tapi telah dihanyutkan... hahahah... yang paling tak tahan capsiz plak diaorang kat tengah-tengah tasik tu... actually bukan diaorg tak tahu teknik atau tidak boleh buat X rescue tapi salah strategi jer... hmm.. aku pada mulanya tak perasan tapi aku cari 1st rescue nak amik gambar.. tapi kayak diaorg terbalik plak... apalagi.. kena kutuk arr... hahahah... lawak.. haha.. lawak... so bila 2nd rescuer berjaya.. aku berpartner dengan kak lin... guide kak lin.. perempuan menyelamat mangsa lelaki.. yess.. DONE!.. hehheeh... 

dalam 6.30 petang kami semua dah settle peralatan.. kami dah bermula survival... kami berjalan kaki balik ke Taman Botanikal.. jaraknya lebih kurang 1.5km... so berjalanlah kami perlahan... malam tu bermulalah dengan group utk orienteering di Jasin..

berhadapan dengan pintu masuk Taman Botanikal Ayer Keroh.. wahh.. masing-masing menunjukkan muka yang bersemangat waja walaupun pada waktu itu memasing merungut kelaparan dan kepenatan... aku masih boleh tersenyum... hehehehe...

malam tu, kami diberikan tali, parang dan makanan sebagai bekalan setiap kumpulan... makanan yang dibekalkan tidak boleh LUAK walau satu pun... heheheh... ah lantak lah... aku boleh survive lagi... so beg yang dibenarkan hanya 2 beg jer.. 1 beso dan 1 kecik.. handphone 1 jer utk kecemasan.. wah kat situ memang dah mental dah... aku mampu lagi senyum... dan malam tu kami bergerak ke Jasin...

sampai di Jasin, memang aku tgk jer geng2 lelaki wat khemah 1 malam.. sebab klau tolong karang banyak kepala lak.. heheheh...so pagi esoknya bangun awal ada spotcheck habissssss utk lelaki dan wanita... semuanyalah diaorg check.. tak yah nak citer details k... heheheh... duit dan makanan mmg tak bleh bawa.. tapi sempat gak sembunyikan kamera... hehheh.. diaorg xcheck camera aku.. selepas checking2, si jurulatih2 ni alaa otai otai dan kejam lah kononnyer merejam kami dalam sungai yang berdekatan... mencari siput atau lala yang boleh dimakan... kena cari lebih dari 10 biji... wehhh... aku memang tak masuk dah dalam air tu.. sejuk deyyy... tapi kena gak...

ada adegan dan situasi yang boleh memanaskan hati aku dan rakan-rakan yang lain... tahu tak apadierr..? adalah sorang mamat jurulatih ni makan roti yang dirampas... aku tak kesahlah klau dia nak makan tapi jgn buang cara menunjuk mcm tu.. roti gardenia yg coklat tu dia makan setengah pastu dia buang dalam sungai dari atas jambatan sedangkan waktu itu kami dok pulun cari siput.. aiihh... angin aku waktu tu.. aku just pandang jer jurulatih tu... ikut hati aku yang panas tu bertumbuk karang...!!!! rupa-rupanya ada jugak yang berperasaan seperti aku... penghulu azhar sempat menyabarkan aku.. begitu juga sani.. aku tak cakap sepatah pun bila ditegur oleh jurulatih tersebut... waktu tu memang aku takleh pandang mukanya.... klau tak ada yang lebam...

so waktu dapat koordinat untuk map dan kompas matching, aku diam dan ikut jer langkah kawan-kawan yang lain... malas nak layan.. sebab dalam kumpulan aku tu ada sorang yang cakap besar... so malas nak layan... sungai, kelapa sawit semua kami redah.. aku dah disesatkan... berliku-liku dalam hutan itu termasuk meredahi tasek yang dalam yang tak tahu apa dalam tasek itu... rupa-rupanya tasek itu pernah merampas nyawa seorang tentera tahun lepas... huhuhu...

so dalam perjalanan itu aku lihat sani dah tak larat... so aku mengendong tali yang dibawanya... kesian dia.. kelatihan dengan tak makan... makanan dalam beg hampir tergugat tapi.. aku menahan dia.. so layan dia bersembang.. aku tak lah lapar sangat.. sebab aku masih larat... dan aku set mental aku ok... layan jer track ngan diaorg yg cakap besar ini... hahahahah... kami adalah kumpulan yang terakhir... tgk 2 kumpulan lain tertido menunggu kami... then kami bergerak perlahan-lahan ke jalan besor.. memasing aku tengok semua rakan-rakan yang lain nak cepat dan tertinggal beberapa dibelakang ku termasuk sani.. memang aku kesian sangat tengok dia.. begitu juga adie...

hmm... tengoklah muka kelaparan sani tu... hmmm...

klau bub nak bergambar semua dah tak hingat.... memasing bleh lagi tersenyum bila aku nk amik gambar diaorg...

kumpulan 1 - Berkat

kumpulan 2 - D'Best

kumpulan 3 - Simbiosis

bila dah jalan besar, kelihatan lori pick up tgh tunggu kami bersama ikan masin... kami dipaksa makan.. huhu... aku just cubit skit isinya utk buat syarat.. hehehehe... memasing dalam lori ngumpat jurulatih... terutama aku lahhh... aku ngumpat pasal makanan yang jurulatih tu buang dalam sungai mcm menayang kat kami...

jurulatih pak ya dan jurulatih malek... naik moto tanpa helmet... kepala besi kot... hahahahahaha

bila sampai di kem, kami dijamu bubur nasi yang favorite aku... best2... geng-geng tak biasa dengan makanan ni tambah 2-3 kali sebab dah satu hari tak makan... heheheheh... lepas makan dan checking barang-barang, aku terus mandi dan tukar pakaian.. untuk malam tu ada penutup... ada BBQ.. aku sekurang-kurangnya elak untuk menjadi pengacara majlis... heheheheh.... so ada persembahan dan malam itu jugak exam... huhuhuhu...

malam itu dengan berbekalkan semangat yang kental dan waja aku dan geng-geng yang jawab soalan rekreasi itu... masing2 kyusuk wehhh... ahhh tak pasal aku nk kusyuk... pe lagi berbincang la mulut aku dok bertanya itu dan ini... so bila aku dah buka mulut geng-geng lain pun sama.. akhirnya jurulatih turut sama memberi jawapan.. hahahaha.. so tak tahu lah aku lepas ke tak kursus rekreasi ni... ahhh... tak kisah lah.. janji enjoy....

 all with coach...

all the geng...

lepas exam dan makan-makan sesi bergambar beramai-ramai ngan jurulatih serta penyampaian cenderahati... hehhehe... mcm2 karenah jurulatih dan geng-geng yang lain... heheehhe...

pak hasan, pak ya, en maslan, aku, pn yati, en malek dan sayur...

lepas majlis penutup, ramai gak yang balik malam tu dan ada gak yang masih tinggal.. tidak kurang pergi bersuka ria means overnight la... aku...? hmm... dalam keletihan dan megantuk aku drive balik KL... dan akhirnya aku tertido di perhentian nilai...

esoknya jam 6.30 pagi aku mandi dan terus bersiap gerak2 ke KL.. jumpa adik aku... mintak dia hantar aku ke bus stop Bkt Jalil dan balik ke Kedah.. hehehehe... aku tak sempat nak jumpa Aseng.. lain kalilah aseng...

orait itu entry ini.. puas gak untuk siapkan entry kursus ni... sibuk... bye...

No comments:

warisan