Tuesday, September 6, 2011

cardiovaskular

salam... actually dah masuk 3 hari.... actually aku try use this strategy to get back BMI kodok even maintain... just nak kurangkan lagi jer.... why... somebody said this to me.. "kodok, u look chubby... i afraid you become a fatty..." 

maybe klau korang dengar korang akan marah kan but... aku gelak sebab... sometimes aku bosan bila orang cakap aku kurus... kurus sepapan la... tu lah... so sekarang aku gemuk lah... nothing... anggap sebagai cabaran... camner klau aku tetiba kurus sepapan balik..? gosh...

hurm... gemuk ke kurus ke... its nothing actually for me... aku pentingkan jantung aku, BMI aku as long as always FITT dan normal ok then... hahahaa... klau aku kurus tapi BMI aku xnormal nanti Hypo pulok... owh no..! abaikan pasal berat yang penting jantung aku... klau jantung aku fitt, stable dok pam darah aku, oklah tu... for sure aku sihat, berat akan maintain dan BMI pun normal... 

apa itu BMI..? seach internet okay..

apa maksud jantung fitt...? 
klau kita jongging, lari atau buat keje nafas kita huk hak huk hak dengan laju, that mean jantung tak kuat... jantung kelam kabut dok pam darah... oksigen pun kureng... so kita training cardiovaskular (jantung) kita ni perlahan-lahan, dia akan jadi kuat... pam darah pun rileks je walaupun kita berlari... aku nak jantung aku kuat... pam darah yang beroksigen pun rileks... so bila aku berlari or joging, dia bagi aku darah yang beroksigen dengan secukupnya... hehehehe... klau boleh aku nak ada musle kat sekeliling jantung aku hik hik hik.. 

baru masuk 3 hari aku dok training... tengoklah dalam 2 minggu ni... karborator ni kuat balik tak... hehehe... nak amik balik rekod bleed test... hehehehe... 

korang jangan pewai pulok..

3 comments:

IMANSHAH said...

jap pewai tu gapo dia

pijankodok said...

ckg imanshah, pewai tu lebih kurang mcm pening2 + blurr + mental dan seangkatan dengannya...

IMANSHAH said...

oooo gitu ka

warisan