Wednesday, February 29, 2012

pewai di Tok Wan

hahahhahaha... malu kowt aku nak mengaku.. tapi aku harus mengaku bahawa AKU PEWAI di GNG TOK WAN.... huhuhuh...

CNY yang lepas, eden membawa student KeReX's dan SRM ke Negeri Sembilan atas program Jelajah Batu Maloi... memang lah agenda utama kami ke Batu Maloi tetapi pada 23 jan... so 22 jan seperti yang dirancang kami akan mendaki Gng Angsi... yeay... so pagi itu dengan penuh semangat student-student sudah bangun awal kowt padahal pagi tu kami samp di Kampus Kuala Pilah jam 4.30 pagi... mata eden memang mengantuk tetapi oleh kerana semangat student KeReX's dan SRM, eden dan isra tetap jugak bangun... owhh.. lupa nak mention trip ni aku mengheret bersama staf eden iaitu Isra... hahahahaa...

jam 8.00 pagi kami sudah keluar dan bersarapan di kedai2 yang berhampiran... selesai makan terus saja bergerak ke Bukit Putus...waktu itu jam sudah pun menunjukkan 9.00 pagi... sedangkan garfu OHM sudah mention kena mendaki sebelum jam 9.00 pagi... huhuhu... so selepas warm up, kami gerak naik meninggalkan pemandu2 bas yang turut mendoakan keselamatan kami semua... 






hahaha.. oleh kerana aku ada kat Kuala Pilah, nak gunakan bahasa kolo piloh.. hahhaahhaa... ;P












tengah bercakap HP... huhuhu..






setengah jam kemudian, eden menerima panggilan daripada pemandu eden iaitu abah... panggilan pertama tidak eden jawab kerna waktu itu eden sudah hampir dengan Puncak Bukit Putus iaitu simpang 3 ke Ulu Bendul dan Gng Angsi... panggilan kedua eden ongket jugo apabila eden rasa mcm sesuatu tidak kena...










Abah memaklumkan Renjer Hutan Ulu Bendul tidak membenarkan kami mendaki melalui Bukit Putus... haaaaaaa...? what..? terkezuuuuuuuttttttttt eden... siap perintahkan kami turun segera.... arghhh.. eden pun ckp kat abah yg eden dah maklumkan dan akan naik melalui Bukit Putus dan turun kat Ulu Bendul... aduyaiii.... tapi renjer hutan tu nak jugo eden masuk melalui Ulu Bendul.. ni yang buat eden maro...






so eden terus jo panggil budak2 eden turun dengan raso to poeh hoti... dah turun, terus noek bas poi broga... hahahahaha... sebenarnya eden raso maleh tapi bila fikirkan budak2 eden, terus kan jo... huhuhu...






eden sampai sini pun dah pewai...










semangat kowt diorg ni...


panas wehhh...










israa..


aku pun dah berpayung kowt....











so layan broga lah... teringat kat puncak broga yang banyak botol-botol kosong... hurmm... 


dalam 1145 pagi sampai di Broga... kat sini aku arahkan meow dan chunk lead... dan isz sweep... masa nak naek tu, terserempak ngan 2-3 org bro yang bwk turun sampah... dalam hati for sure dah habis... tapi kat bro yang terakhir tu "sampah banyak lagi... klau rajin tlg bwk turun nanti seberapa banyak yang boleh.." budak2 aku pun angguk dan mengiya kan jer..... 
















jam 12.30 kami sampai di Puncak Broga... wahh.. panas kowt.. bergambar seketika... tetiba ada budak2 den yang hardcore ni nak ke Gunung Tok Wan yang dalam 3.1 km... aduhh... dah la den pewai dengan kejadian pagi td di Angsi... ni naik lagi... so memandangkan semua nak naik, so kami teruskan gerak ke Guung Tok Wan...




bergerak ke Gng Tok Wan...


tepat jam 1.30 tengahari kami bergerak masuk hutan menuju ke Gng Tok Wan... suasana redup skit.. alhamdulilah.. dan diorg laju jer tinggal eden dan israa kat belakang... aduyaiii.. ni buat eden lomeh...






dalam 30 minit eden dah merungut... "weiiii.. bila nak sampai ni... jauh lagi... dah la jom patah balik..." tapi langkah den teruskan jua menurut kehendaki budak2 ku yang lain... sejam kemudian den dah mental kowt.. sebab tak sampai-sampai lagi... arghhhhh... so stand down... budak2 den pun stand down... mulalah lapar... so rehat kejup, makan dan minum... masak air... setelah menghilangkan kementalan den yg ntah apa2... siap kena kutuk nagn budak2 den... ;P tapi abaikan.. begitu juga israaa... hahaahaha...














3.00 petang gerak kembali keluar... sekejap je rasa dah sampai broga... kami tak berhenti rehat di puncak Broga.. kerna masing-masing penat kowt.. dengan mental yang ntah apa2... dan pastinya lapor... hahaahaha...








alhmadulilah kul 4 petang kami dah sampai kat bawah dan letakkan beg plastik sampah...amik gambar sebagai bukti.... terus jalan ke bas yang sedia menunggu kami... cooling down kat tepi bas jer... hehehehe... sakit lutut ku tak yah ckp... pewaiiiiiii... dan misi utk menakluk tokwan tak capai... hahahaha... :P





lepas cooling down, kami terus naik bas dan gerak balik ke UiTM Kuala pilah... berhenti mencari air kelapa bila masing2 panas tahap gaban... kemudian melalut nak makan kat Seremban Dua... sambil itu aku berbual dengan 2 orang driver ku abah dan pak latip yang suka sangat mendera aku dengan soalan2 yang memPEWAIkan aku... huhuh... contohnya biarlah rahsia okay... heheheh... 


oklah back to topik, abah @ paknon memaklumkan aku guide atau renjer PERHUTANAN Ulu BEndul yang arahkan kami turun pagi tadi telah mengalami kemalangan... beliau jatuh pokok semasa memanjat pokok rambutan sehingga kan dia di tahan di Hospital.. pada mula aku gelak2 sambil kata "tu laaaaaa... izan ni berdaulat..." hehehe.. tapi seketika jer... cepat2 aku hilangkan rasa sombong itu... huhuh... xmoh la aku.. nanti jadik apa2 pulok kat aku dan budak2 ku yg lain... so beristifar lah aku seketika... hurm... benda dah nak jadik kan..


so malam kuar makan dan esoknya ada program yang sangat best iaitu RS Batu Maloi... but next entry k...


pewai... plus mental....


No comments:

warisan