Wednesday, March 30, 2011

KPT-Cabaran Orientering 1 Malaysia Edisi Ke-2

assalamualaikum geng...

huhu... busy agaklah dalam bulan mac ni.. siang malam penuh ngan aktiviti student... aku plak tak bape nak sihat.. adehhh... 

aku baru balik dari Pagoh.. event KPT-Cabaran Orienteering 1 Malaysia 2011 Edisi Ke-2.. yup... tidak seperti tahun yang lepas aku menghantar 2 pasukan sahaja.. tapi kali ni aku hantar 5 team... 3 team lelaki dan 2 team wanita... ramai tak... heheeh.. bagi aku ramailah... hehehe... so pencapaian kali ini tidaklah menghampakan aku walaupun hanya tempat ke 10.. huhuhu... berikut ranking :
  1. UPNM
  2. UPNM
  3. UiTM Shah Alam
  4. UTeM
  5. UPNM
  6. UniMAS
  7. UPNM
  8. UiTM Shah Alam
  9. MMU Melaka
  10. UiTM Kedah
oklah tu... dari 130 team yang amik bahagian bg kategori lelaki... dan kategori wanita pulak tempat 29 dan 31 dari 159 yang amik bahagian.. sbb yang girls ni semuanya first time masuk.. so far oklah tu... cuma 2 team lelaki yang aku harapkan dalam top 10 tu mendukacitakan aku... biasalah adat permainan... jom layan picture...

kami naik bus sewa ke Pagoh... hmm... program KPT tapi...

bas sewa ni best gak dan mantap dowh... tido pun bleh nyenyak..

kami berhenti makan sambil sembang2...

dan meneruskan perjalanan lagi... yup.. masih jauh...

singgah jup amik nazih @ soleh di Sg Buloh..

dah malam... tapi kami belum sampai lagi..

10 jam perjalanan...

akhirnya kami sampai di IKBN Pagoh jam 1 pagi 25 Mac... lenguh badan 10 jam dalam bas tanpa henti... heheh.. aku tipu jerr.. lenguh gak lah... then tunggu Su untuk amik kunci bilik yang kami dah booking sebelum bertolak dari Kedah... lepas amik cadar dan sarung bantal aku terus kerahkan diaorg untuk berehat dan berkumpul pada esoknya jam 9 pagi... sempat lagi berpesan solat subuh... heheeheh...

edham sedang memberi tunjuk ajar bagi ahli yang lain belum pernah atau tidak mahir menggunakan kompas..

jam 9 pagi, aku membuat pendaftaran dan bayaran penginapan serta yuran penyertaan.. sementara tunggu aku selesai urusan aku, aku terus minta isz, edham tunjuk ajar penggunaan kompas dalam orienteering ni... selesai urusan, kami berjalan kaki pegi makan di kafeteria... nasib baik masa tu ada 3 orang budak pompuan jer... hehehe.. so kamilah yang concer semua... heheeheh..

ucapan aluan dari Ketua Pusat Sukan UiTM Shah Alam, En Mustaza Ahmad...

petang itu selepas solat jumaat, kami berkumpul di dewan makan IKBN Pagoh... ramai gak yang masih mendaftar masuk dan ramai jugak yang baru sampai.. hmm.. so maka sibuk lah situ... heheheh.. then aku dan bebudak aku just lepak sambil tunggu masa untuk taklimat orienteering yang akan diberi pada petang itu jugak sambil menunggu geng2 UiTM Pahang sampai.. yup.. aku dan bebudak aku akan menumpang bas UiTM Pahang sepanjang 3 hari itu.. sebabnya, bas yang menghantar meninggalkan aku dan student aku.. so menumpanglah kami dengan EHSAN UiTM Pahang.. heheheeheh...


so malam pulak ada forum.. kena pakai formal actually.. aku biasalah ngan t-shirt jer.. sedangkan budak2 aku berformal lah..

us @ UiTM Kedah..

habis forum pun dah jam 11.00 malam.. aduhh.. dah la budak2 tak makan lagi pastu balik plak lambat.. cari kedai makan di Pekan Pagoh..hmm... ada yang dah habis, itu lah.. inilah.. dan ada yg makan burger jer.. huhuhuhu... kesian diaorg.. dah lah esok nak kena bangun awal.. hmm.. lepas makan aku terus ajak balik dan rehat...


pagi esoknya 7.30 pagi dari IKBN ke Kompleks Sukan Pagoh... aku terus cari port yang sesuai untuk aktiviti lepaking sementara budak-budak aku yang lain g amik sarapan... hehehe.. then terus buat persiapan diri.. sedang aku pegi meninjau kedai POWERBAR untuk cri makanan tambahan untuk budak2 aku.. heheeh...

persiapan diri... masukkan air dalam waterbag..

mendengar penerangan tentang transponder yang baru digunakan untuk sukan orienteering...

aku dan edham membantu memasukkan air dalam beg..

sesi senamrobik dan warm up...

ameer, soleh dan hamdi.. tekun buat senamrobik @ warm up... huhuhu...

majlis perasmian dimulakan...

perasmian pelepasan... oleh Timb Naib Canselor UiTM dan Ketua Bahagian Sukan Kementerian PEngajian Tinggi Malaysia..

HONNNNNNNN.... hehehe.. actually ni gimik peserta jer...

hanis dan lofti... 1st runner dan 1st time dalam orienteering ni... baru Part 2...

fiqah dan meow..

hamdi dan soleh tengah menyalin checkpoint..

pengadil teknikal tgh buat check bagi memastikan semua runner dalam setiap pelepasan ada...

isz tgh tolong memudahkan urusan team wanita..

hamdi...

chunk dan zul.. merayau-rayau sambil tunggu hamdi,soleh, ameer dan farhan balik untuk pertukaran laluan check point...

power bar..

bincang dan atur strategi... sambil tgh menghitamkan kulit..

hanis, figah dan meow yg baru balik... hmm.. rehat.. 

ramai peserta menunggu-nunggu kenkawan yang belum pulang untuk membuat pertukaran laluan check point...

Cik Afzan..

Mr Tony dan Mr Black tengah memberi penjelasan kepada salah seorang pegawai pengiring IPTS..

Mr Black, Mr Bob dan Mr Tony

3 orang kat atas tu MACHO MAN yang membantu Pengarah SUUNTO Malaysia dalam pertandingan ini.. bagusnya diorg sebab sanggup berpanas hujan untuk peserta yang terpingga-pingga mencari kengkawan untuk buat pertukaran..

wah... semangat giler ...

budak-budak aku tgh merehatkan diri dan bercerita apa yang berlaku sepanjang mereka mencari check point..

fizah dan kit yang dah habis larian...

amzar yang keletihan... terduduk di kaki aku...
hanis dan lotfi membantu memberi kata-kata semangat untuk suxairi dan arsyad untuk selesaikan check point..

trouble maker yang giler-giler... hmm..

student ku..

bagus tak student aku... aku tau diaorg penat malah ada yang cramps kaki.. penat sangat dan ada yang menyesal sambil tersilap strategi dan segalanya lah tapi.. bleh lagi senyum bila aku sasarkan lensa kamera ku kat diaorg.. hehehe..

setelah rehat dan makan, kami menunggu team UiTM Pahang selesaikan task.. then kol 4 petang kami terus pulang ke IKBN Pagoh dan makan di kafeteria... hahaha.. rupa-rupanya ramai yg makan disitu sebab.. kedai makan tak bukak di pekan kecil Pagoh itu.. yaaa sememangnya aku kena akui susah nak makan kalau program2 macam ni diadakan di Pekan kecil ini yang rata-rata penduduk tak berniaga pada waktu siang.. huhuh.. malam hanya sebilangan kecil sahaja.. hmm... nasib baik ada jual air tebu, kelapa dan buah-buahan ditepi jalan berhadapan dengan Kompleks SUkan Pagoh.. klau diaorg jual mahal pun, pasti diorang kaya.. hahaa.. rezeki diaorg.. amiin...

malam tu makan-makan dan berkaroake...huhuhuhu.. pegi lah jugak sebab ada makan2... kol 10.30 malam kami dah balik ke IKBN... dan zzzzzzzz... 

esoknya 27 Mac, kami teurs check out dari penginapan.. dan kami keluar awal sambil menunggu bas UiTM Pahang.. akhirnya 8.30 pagi kami bergerak ke Bukit Kepong yang penuh bersejarah.. YESS... akhirnya sampai jugak aku di Bukit Kepong...

melawat pusara keluarga anggota polis yang terkorban semasa Tragedi Bukit Kepong...

ada pokok tumbang yang menimpa tapi... 

afzan dan aku...

afzan..

aku..


pusara keluarga anggota polis yang terkoban dalam tragedi Bukit Kepong... Al Fatihah kepada mereka... semoga mereka ditempatkan dikalangan orang yang beriman.. amin..


yang buat aku terkilan, kenapa pihak berkuasa tempatan tidak menjaga warisan dan khazanah yang sememangnya berharga...pokok-pokok tumbang hanya dibiarakan begini jer.. adehh... sedangkan tanpa mereka yang pertahankan bangsa Melayu kita takkan wujud disini...hmm... aku nak suruh budak-budak ni potong pokok yang tumbang tu tak boleh sbb.. kami tidak dibekalkan dengan perlatan... hmm..

skit je lagi batu nisan menjadi mangsa pokok yang tumbang itu..

membakar daun daun kering..

kerja-kerja mengecat Balai Polis Bukit Kepong..

ramai-ramai bergambar untuk kerja-kerja kebajikan di Bukit Kepong...



 edham.. gigih mengecat...

kerja pembersihan di Bukit Kepong, aku terus mengarahkan student aku membantu dalam kerja-kerja cat dinding Balai Polis Bukit Kepong..

hamdi...

kereta yang digunakan pada Tragedi Bukit Kepong..

kerja-kerja diteruskan sehinggalah jam 11 pagi.. kemudian kami bergerak ke Kompleks Sukan Pagoh untuk Majlis Penutup dan Penyampaian Hadiah kepada pemenang.. heheehe..

di sampaikan oleh TNC UiTM

seronok student aku kerana berjaya berada dalam TOP TEN dan dapat hamper BERTUAH DIGI.. hahaahah..

UiTM Kedah A - hamdi, soleh, zul dan edham...

UiTM Kedah B - farhan, ameer, chunk dan isz...

UiTM Kedah C - arsyad, suzairi, lotfi dan hanis..

UiTM Kedah Girls A - fiqah, meow, izzati dan syida..

UiTM Kedah Girls B - wan, rajaa', kit dan fizah...

oklah geng.. cukup setakat tu dulu... minggu ni aku akan ke Shah Alam.. ada kejohanan kenu antara Kampus UiTM.. jumpa lagi, geng..


salam mental koyak, geng...


*_* hmm... menunggu Otai-otai OHM balik dri gunung Tahan.. hehehe... adakah ada oarng mental koyak lagi... hihihihi.. good luck garfu n the gang...

2 comments:

Unknown said...

tahniah ler pasal menang...s mmg ade menjengah blog nie dari 1st CO1M Pekan aritu...nampak perkembangan yg sehat disamping anda yg mengembang...hahaha...
ok...gud luck tuk next event (klu ade la)...
n terus la sebarkan sukan nie ke seantero malaysia k...

p/s : klu ade ape2 persoalan or cadangan or nak buat bengkel ke blh contect sy kat togempire@gmail.com
tq...
-toge-
headoftroublemaker

pijankodok said...

bro toge : ya... akan ku sahut cabaran mu itu.... huhuhuh

warisan